duminică, 2 martie 2014

Departatorul de coaste

Multă vreme am crezut că ştiu ce e un depărtător de coaste, de pe vremea când frecventam morga la cursurile de medicină legală şi nu eram sigură dacă mă concentrez mai mult pe autopsia desfăşurată în faţa mea sau pe efortul simplu de a respira să nu alunec şi eu încet pe lângă vreun perete ca restul colegilor mei.
Nu am leşinat, nici nu am înţeles toată drama asta din jurul autopsiei, în fond participarea era opţională, nu eram studenţi la medicină, nimeni nu lega notele de prezenţa la lucrarea practică, eram acolo din curiozitate sau teribilism.
Nici nu o să vă spun că a fost groaznic, am vrut să fiu medic într-o vreme, cursul ăsta a fost pentru mine o privire prin uşa întredeschisă a unui viitor alternativ. Mi-am plăcut, mi-ar fi plăcut mai mult dacă pe masă s-ar fi aflat un om viu pe care să îl repare un chirurg dar şi aşa a fost util şi niciodată nu o să fiu în situaţia celor care îşi caută ficatul în stânga.
Dar despre altceva e vorba în postarea asta. Multă vreme, după cursurile astea, am creszut că ştiu ce este un depărtător de coaste,  un instrument utilizat pentru depărtarea marginilor uneo incizii, a coastelor etc pentru a permite accesul la organele profunde.
Şi totuşi cele mai eficiente depărtătoare de coaste pe care le-am întâlnit nu au fost alea chirurgicale, au fost cuvinte spuse cu enervare, au fost aromele parfumului altei femei, au fost imagini prinse din întâmplare în care „rolul meu” în „povestea noastră” era jucat de altcineva.
Ele mi-au depărtat coastele şi mi-au expus inima durerii aşa cum nici un instrument chirurgical nu ar fi putut să o facă, rapid, eficient, fără anestezie, traumatizant şi greu de vindecat. Şi în vreme ce îmi reparam stângaci cavitatea toracică, după nişte cusături nu foarte elegante ale inimii mi-am dat seama că nu avusesem de fapt idee până atunci ce e un depărtător de coaste.


13 comentarii:

  1. Uneori depărtătorul de coaste e acolo pentru a te ajuta... chirurgul ajunge la organele interne și le poate vindeca. La fel și cu sufletul. Ceva se termină, altceva începe :)

    RăspundețiȘtergere
  2. ei, uite o abordare si anatomică :)
    dar până la urmă tot sentimentele devin cele mai eficiente instrumente chirurgicale se pare...

    RăspundețiȘtergere
  3. exact acesta este şi sensul pe care îl dau eu depărtătorului acesta: ceva izvorât din iubire, din inimă şi ajungerea la ea. unii se folosesc de el pentru a se declara pe sine, alţii pentru a lovi pe celălalt.. pe primii îi admir, este o doză de curaj aproape inconştientă. de ceilalţi nu mă feresc...

    RăspundețiȘtergere
  4. Cu sau fără depărtător de coaste, după o vreme, rana aia se vindecă.
    Spun asta fiindcă am revăzut de curând pe cineva fără de care simțeam că nu am suficient aer cu ceva timp în urmă... îl priveam și mă întrebam cum mama naibii a reușit să mă răvășească în asemenea hal atunci...

    RăspundețiȘtergere
  5. Timpul chiar vindeca astfel de rani, da nu nu uitam ca trebuie sa ne hranim bine sufletul si inima cu sentimente care merita din plin.

    RăspundețiȘtergere
  6. din pacate, asfel de departor de coaste lasa cele mai greu de vindecat rani..

    RăspundețiȘtergere
  7. Si eu am vrut sa devin medic, si eu am urmat un an cursurile de care vorbesti.
    Durerea pe care ai trait-o... se poate vindeca. Durerea iubirii doar prin iubire se vindeca!


    RăspundețiȘtergere
  8. Exact despre asta am vorbit şi eu, dar am adăugat şi lipsa unor cuvinte care să atingă, să mă facă să simt iubirea, prezenţa omului în mod plăcut sau altele de gen. Şi nu ştiu cum am făcut, că mi-am dat seama, într-un final,, că depărtătorul folosit de molu meu a fost cel pe care-l voi ţine minte toată viaţa, chiar dacă zic acolo, că mi-am lăsat şi rana deschisă tocmai să nu uit cât de nefericită am fost.

    RăspundețiȘtergere
  9. Durerile trec, dar nu se uită cu totul.
    Cicatricile sunt mai puţin elastice, ne fac circumspecţi...

    RăspundețiȘtergere
  10. ”Ele mi-au depărtat coastele şi mi-au expus inima durerii aşa cum nici un instrument chirurgical nu ar fi putut să o facă, rapid, eficient, fără anestezie, traumatizant şi greu de vindecat.”

    Been there, felt that...
    Mă tot minunez ce forme frumoase pot îmbrăca ”povești” țesute în jurul unei sintagme care nu părea să fie foarte...generoasă... :-)

    RăspundețiȘtergere
  11. Cred ca uneori durerea fizica este mult mai usor de suportat (chiar si cu departator de coaste), fata de cea pe care o simti cand afli ca in jocul tau de doi s-a strecurat si al treilea.

    RăspundețiȘtergere

Da-ti cu parerea ca e gratis