duminică, 1 septembrie 2013

Painea noastra de duminica

Ştiu, inventez periodic mersul pe jos şi apa caldă. Azi de dimineaţă după ce am aruncat un ochi pe Facebook şi am aflat din 500 de surse că a venit toamna am decis să mă conformez.
Bine, am plecat eu aşa cu nişte întrebări reziduale de ce ne-o trebui să anunţăm că a venit toamna pe 1 septembrie la orele 0,00 şi de ce să folosim un ton de tragedie greacă de parcă ne vom topi instantaneu în ploaia toamnei şi gata.
Mi s-a părut o idee bună să folosesc cuptorul familiei că nah, toamnă, frig, aşa că m-am decis să fac pâine, cu reţetă nouă nu fiecum
Să vedem ce ne trebuie:
4 ouă, că au fost găinile mai mult decât productive, dacă nu aveam probabil mergeau şi două
1 kg de făină, pe acesta chiar l-am cântărit că aşa era drojdia stabilită, pentru un kilogram.
500 ml de lapte
cam vreo 250 ml de ulei
un praf de sare
2 pliculeţe de drojdie instant şi drojdia tot acum am încercat-o Coseli parcă o cheamă.
Să trecem la treabă. Se cerne făina să fie afânată.
Se pun cele 4 ouă cu un praf de sare ( mă amuză indicaţia asta, ce naiba înseamnă praf? Să zicem o linguriţă) şi încă o linguriţă de zahăr în vasul mixerului şi le lăsăm să se bată acolo până facem o cafea. Eu beau ness deci e gata rapid şi nu trebuie să-l las să se răcească.
Se bea o gură zdravănă de cafea şi se verifică ouăle, ar trebui să fie deja o cremă alburie şi groasă, fără băşici mari, dacă nu, se mai ia o gură de cafea  si se asteapta până devine.
Se încălzeşte laptele la vreo 36 de grade, cât să nu simţiţi vreo diferenţă la deget.
Se pune uleiul în ouă şi se amestecă în continuare, se adaugă şi laptele. Amestecăm drojdia cu făina, aşa pe sec.
Se aruncă în luptă, mă rog vasul mixerului, vreo 10 linguri de făină şi se încorporează
Se mai gustă din cafea şi apoi se schimbă paletele mixerului cu picioarele de frământat ( pentru specialişti, alea spiralate).
Punem restul de făină în vas şi amestecăm, ştiu o să pară că mai are nevoie de făină pen’că se lipeşte într-o veselie de mâini.
Se ia un ceva de porţelan, eu am un platou mare, că mi-e greu să curăţ după aia tot blatul de lucru, şi se pune ulei în el, cam ca vreo 3 monede de 50 de bani.
Se mai ia din cafea că de aici încolo nu mai poţi o vreme.
Se mută aluatul din vas în platou şi se ia la frământat ad labam,  se mai adaugă ulei câte puţin până când aluatul se desprinde şi de mână şi de vas. Se mută din nou în ceva care poate fi pus la cald şi se lasă să se dospească domol lângă cuptorul căruia i-ai dat drumul deja.
Treaba asta durează cam până dai şi tu trei like-uri pe Facebook ( ai putea eventual sa dai unul paginii mele omonime :P) şi îţi termini cafeaua. În vreo jumătate de oră aluatul va fi crescut între dublu şi triplul volumului iniţial.
Ne întoarcem în bucătărie şi băgăm o bere la rece, ungem tava cu ceva ulei. Desprindem câte o mână de aluat, o mai frământăm un pic pe platoul cu un strop de ulei până îi dăm formă, eu le-am făcut rotunde, şi o plasăm în tavă. Dacă ai inspiraţia mea tava va fi prea mică şi la copt se va alege praful de forma rotundă pentru că vor mai creşte şi se vor lipi între ele pe ici pe acolo.
Aruncăm tava în cuptor, trecem temperatura de la 250 la 190 ( eu am electric restul vă descurcaţi la faţa locului)  şi peste 20 de minute venim să vedem ce s-a întâmplat. Am avut surpriza să fie gata coaptă, bine probabil am lăsat-o 30 de minute dar 10 s-au dus învârtindu-mă prin bucătărie.
Când e coaptă, am verificat cu scobitoarea, scoţi pâinea pe un şervet de bucătărie, o dai cu o lingură de apă peste coajă şi o acoperi, cu mai tot ce îţi cade prin faţa ochilor cât să nu o lase să se răcească repede.

Îţi iei berea din frigider şi te muţi la calculator, televizor, în curte cu o carte sau unde oi vrea tu să te odihneşti că doar e duminică nu?

15 comentarii:

  1. mai de ce ne tragi de urechi cu toamna noastra, pai ce vrei sa scriem de cate de dor ne e de iarna :D? Ar arunca oamenii cu rosii stricate in mine, in loc sa faca suc de rosii, bulion, zacusca ori altele pentru iarna...

    cat despre experienta facerii painii, nu pare greu ci imposibil fiindca eu nu beau cafea :)), deci n-as putea respecta reteta de mai sus :), banuiesca ca nu merge cu inlocuitori :)) o cana de lapte cu cacao :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De principiu folosesc bere in retete dar era cam prea devreme sa gatesc cu bere :P
      Cat despre anotimpuri, visez o lume fara iarna sau ma rog, sa existe acolo o regiune cu iarna, daca ai chef de zapada te duci tu la ea nu vine ea la tine :D

      Ștergere
    2. in retete vinul cred ca isi are un rol definit, imi place aroma pe care o da in general fripturii :)

      Stiu ca sunt oameni iubitori de cald, eu nu sunt chiar fan, imi place frigul.

      Ștergere
    3. :)) in friptura poti sa torni ce vrei, eu spuneam ce imi place sa torn in bucatar

      Ștergere
    4. pai daca tot folosesc, ar trebui sa si gust :D

      Ștergere
  2. Partea cu berea char am prins-o si memorat-o ! A se retine ca berea sa poate inlocui si cu vin cand e mai frig !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Berea e sfanta, nimic n-ai invatat langa mine :P

      Ștergere
  3. Daca e si calda eu pot sa o mananc pe toata singura, singurica. Am incercat! :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa credeam si eu dar nu am reusit sa mananc decat jumatate din una

      Ștergere
  4. OUĂ în pâine ?!?!?!?!?
    Probabil ai scufundat rețetele și ai ales-o pe aia de cozonac!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Duminica ma respect, data viitoare nici nu mai pun ulei, trec la unt :)

      Ștergere
    2. Esti ingrozitoare, fac burta numai cand te citesc!!!

      Ștergere
    3. Stiu sunt o bestie pufoasa :P

      Ștergere
  5. Deci io nu pot realiza aceasta reteta pentru ca io cafeaua o beau stand (de preferinta in pat, e ok si canapeaua). Adica io cand beau cafeaua nu muncesc, sa fie clar.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar iti imaginezi cum ar face italianul daca te-ai apuca sa faci asta fara tricoul de cucinare, sau cum s-o zice, si inca in pat sau pe canapea :))

      Ștergere

Da-ti cu parerea ca e gratis