luni, 24 iunie 2013

Ursitoare

Până ieri părerile mele nu erau ferme în domeniul ursitoarelor, adică îmi plăcea şi nu-mi plăcea ideea, mă gândeam că n-au ce rău să facă. Ieri mi s-a modificat viziunea asupra evenimentului. Nu-mi plac ursitoarele.
Probabil nici alea reale, că eu cu Nornele am avut tot felul de discuţii de-a lungul multelor mele vieţi, dar pe alea cel puţin nu trebuie să le văd sau să le ascult, le păstrez un loc în imaginaţia mea şi arată aşa ca Tinker Bell în varianta Disney. Sunt diafane şi au aripi şi presară praf magic, mă rog, chestii de basm pricepeţi voi ideea.
Ieri am avut ocazia să revăd pe viu ursitoarele de botez, mă mai întâlnisem eu cu unele dar nu mai ştiu în ce discuţii pasionante eram prinsă şi le-am ratat total momentul.
Pe astea le-am văzut şi de atunci mă tot străduiesc să-mi dau seama care o fi rolul lor pe lume. Pentru copil nici o şansă să fi fost aduse că puştiul e la vârsta la care e o mare realizare să-ţi ţii capul singur, pentru ceilalţi trei patru infanţi care mişunau pe acolo, e la fel de puţin probabil dat fiind că s-a lăsat cu lacrimi şi ascundere în fustele materne.
Rămâne varianta aducerii lor pentru distracţia publicului în vârstă, sub nici o formă eu şi prietenii mei nu putem fi consideraţi maturi. Numa’ că pe noi nu ne-au amuzat, vreo doi dintre cei luaţi la întrebări de ursitoare s-au controlat vitejeşte să nu le trimită unde or avea treabă, restul am stat întrebându-ne destul de filozofic dacă e o chestie bună să îi urezi copilului să ajungă premier. Cum de la Brătieni încoace nu am mai avut premieri interesanţi eu cred că nu i-am făcut copilului vreun bine aducându-le pe tantile alea.
N-am priceput nici de ce insistăm să avem trei ursitoare bune şi una rea. Frate pricep, acum nşpe catralioane de ani în regatul acela cu Frumoasa din pădurea adormită cineva a avut un coordonator de evenimente superficial şi a uitat să trimită invitaţia sau o fi dat curieratul greş, dar am văzut cu toţii cum s-a desfăşurat povestea cu pricina trebuie să le repetăm greşelile sau să învăţăm din ele? De ce să nu avem patru ursitoare bune?
Şi de ce arată toate ca Albă ca Zăpada plus Maştera? S-a ales praful de viziunea mea cu zâne diafane care ţes destine din raze de lună şi pulbere magică. Şi de ce se învârt atât prin încăpere până te apucă ameţeala? Şi de ce trebuie să pună invitaţii să ţopăie  şi să fâlfâie? Şi de ce fac bancuri pe seama lor? Se presupune că am depăşit cu toţii epoca şcolii primare când era cool să faci mişto de restul. Şi de ce vorbesc în versuri mai ales dacă nu se pricep la treaba asta? Şi de ce…..?

Aş putea continua aşa la infinit. Ideea rămâne aceeaşi. Nu-mi plac ursitoarele, mi se pare o demitizare tristă a unei poveşti, aducerea în sfera lumescului a magiei. E ca şi cum l-ai vedea pe Romeo trântit pe o canapea cu o telecomandă în dreapta şi o bere în stânga în timp ce Julieta îi spală ciorapii sau râneşte cojile de seminţe de pe jos. Voi vă luaţi ursitoare la botez?

6 comentarii:

  1. Cred ca daca mama mea dadea peste asa ceva pe la vreun botez... le interna scurt. :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca a mea mai degraba ii interna pe aia care le-au platit pentru mirifica aparitie. M -am interesat intre timp, costul pentru vreo 15 minute este de vreo 300 Ron, salariul mediu pe o luna in Romania e de vreo 800 de Ron, pe ele le inteleg pe angajatorii lot ba.

      Ștergere
  2. Io o sa-mi aduc din alea adevarate, am vorbit deja cu ele! :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma gandeam ca la tine facem reuniunea de 10 zile de la absolvire, amu' pune si tu in balanta 3 ursitoare versus o generatie de vrajitoare creme de la creme (n-am accente pe tastatura asta :P)

      Ștergere
  3. E o tampenie obiceiul asta de botez. Dar in cealalta maternitate in care am lucrat se mai pastra acest obicei al ursitoarelor, care vin sa urseasca copilul in a treia noapte de viata.Se lasau in patut daruri pentru ursitoare, simbolic(putin zahar, putin orez, o floricica, etc)si copilul era imbracat in hainute noi, care dimineata erau date mamei sa le pastreze pana la botez, in ele se ducea copilul pagan la biserica si se intorcea crestin, in panza cu mir sfant.Iar femeile de la tara veneau cu paine coapta, calda si pui fript, sa nu gaseasca ursitorile masa goala.Sigur ca ele nu mancau, ca erau la dieta, noi insa...:)) daca copilasul era linistit in acea noapte inseamna ca avea ursitori bune, daca era agitat inseamna ca ursita nu-i era prea favorabila.Un obicei pagan dar mai frumos totusi decat circul asta cu figurante la botez.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta de care zici tu la mine in Oltenia se face acasa, moasa pune masa de ursitori in camera copilului cu paine si sare si zahar si haine noi. E drept ca ne-am prostit acum painea o luam de la cofetarie, cand eram eu mica inca se pastra obiceiul ca painea sa fie facuta acasa si sa inceapa framantatul o fetita. De asemenea ar trebui sa doarma cineva in camera aia se spune ca or sa-i spuna ursitoarele soarta copilului in vis. Nu am nimic cu obiceiul asta, imi place, mie circul modern imi ridica tensiunea

      Ștergere

Da-ti cu parerea ca e gratis