joi, 17 ianuarie 2013

Principiul I


Aşa cum spuneam aici, liceul a fost o perioadă mirifică în care am învăţat mult, n-am înţeles nimic dar mi-am dezvoltat ditamai personalitatea. Şi în materia pe care  a trebuit volens nolens s-o asimilez [mda şi latină tot în liceu a trebuit să învăţ, cred că-s unicul om care la mate fizică a trebuit să înveţe şi latina până la extenuarea neuronilor (frate ce-mi mai plac parantezele)] s-a aflat şi fizica.
Acolo am aflat despre principiile mecanicii descoperite de Newton, un om pe care soarta l-a forţat să descopere legile fizicii dându-i cu mere în cap.
Astăzi despre Principiul I al mecanicii numit şi al inerţiei. Trebuie să dau definiţia dar nu rupeţi rândurile, o să devină interesant în curând, sau cel puţin aşa cred.
Orice corp îşi menţine starea de repaus sau de mişcare rectilinie uniformă atât timp cât asupra sa nu acţionează alte forţe sau suma forţelor care acţionează asupra sa este nulă.
Sună sec nu e aşa? Nu-s sigură dacă pe asta o foloseam în celebrele probleme cu picătura de ploaie care tot luneca pe diverse geamuri sub diverse unghiuri şi noi trebuia să stabilim viteza sau distanţa sau când apare curcubeul că la capacitatea mea tot aia era.
Pe vremea tinereţii mele nu existau ghidurile alea americane absolut adorabile cu explicaţia oricărui fenomen For Dummies. Aşa că a trebuit să mă descurc destul de singură şi dacă-mi aduc aminte bine eram şi blondă pe atunci.
În fizică principiul are aplicaţii diverse, pe care nu le-am descoperit că nu mă interesează, în viaţa de zi cu zi însă este de nepreţuit.
Ai întâlnit principiul acesta în toate cărţile de dezvoltare personală, pe toate blogurile care dau sfaturi şi de regulă este formulat aşa  „Dacă vrei rezultate pe care nu le-ai obţinut înainte, fă lucruri pe care nu le-ai făcut înainte”
Adică nu lăsa rutina să se instaleze în viaţa ta, fă ceva nou, dacă eşti nefericit sau depresiv sau nemulţumit, adu un factor nou, fă o schimbare altfel este ştiinţific demonstrat că nu vei putea obţine un rezultat pentru că existenţa ta va continua să se deplaseze pe traiectoria care nu îţi convine din inerţie.
Dacă nu merge ceva fii sigur că soarta, divinitatea sau nornele nu vor lua măsuri să repare şi câtă vreme nu apare acea „altă forţă” care să te deturneze în mai bine sau în mai rău vei continua fix la fel.
Partea a doua a principiului mi se pare genială în cazul curelor de slăbire. Adică zilnic auzim măcar o femeie din jur că trebuie să slăbească, să îşi recapete forma, să diverse pe tema asta, chiar începe să acţioneze şi totuşi nu o să vedem rezultatele. Explicaţia e dată tot de Newton şi am descoperit-o pe vremea când mergeam cu Gabi la sală. Respectam cu sfinţenie prima parte a principiului, voiam să slăbim deci am adus o forţă nouă exerciţiul, numai că de acolo plecam să ne recompensăm cu o prăjitură sau un frappe cu muuultă frişcă şi ajungeam la partea aia a doua suma forţelor era nulă adică tot ce pierdeam cu exerciţiile venea inapoi  cu frişca.
Asta ar fi completarea sfatului cu fă ceva ce nu ai făcut înainte, nu e suficient să faci trebuie să ai grijă să nu te sabotezi, altfel o să pierzi fie timp, fie timp şi bani pe canapeaua de terapie încercând să afli de ce nu a mers schimbarea din viaţa ta deşi tu ai luat măsuri, ai făcut asta sau cealaltă. Simplu pentru că simultan sau la foarte scurt timp ai început, de multe ori fără să-ţi dai seama, să mai faci ceva care să contracareze efectul schimbării.
Şi da, principiul acesta se aplică şi mult vehiculatei legi a atracţiei, gândurile pozitive or fi ele bune dar formularea lor e o problemă delicată. Poţi sta o viaţă dorindu-ţi o maşină mai bună nu ca jaful actual, o casă frumoasă nu cutia de pantofi în care stai acum, un partener mai înţelegător nu nebunul de care eşti legată momentan sau un partener nu cei patru pereţi care te aşteaptă acum acasă, câtă vreme undeva în coada gândului tău se va găsi şi premiza negativă, suma forţelor va fi nulă şi tu nu vei face nici un pas înainte.
Hai că iar mai întins deci trebuie să mai facem o poveste pentru principiul următor.

2 comentarii:

  1. super misto articolul. chiar mi-a placut. stii care e treaba? cu teoria mai e cum mai e... practica e mai anevoioasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh daaaa, lucrez la partea de practica de ceva timp dar nu renunt, probabil voi primi Premiul Nobel pentru fizica aplicata unde nu te-ai gandi, sper numai sa nu fie post mortem

      Ștergere

Da-ti cu parerea ca e gratis